Olemme hankkeissa pitäneet tärkeänä sitä, että koko opettajakunta osallistuu hankkeen ideointiin ja suunnitteluun, jotta hankkeen vaikutukset eivät jäisi vain muutamille opettajille. Teimme suunnittelua yhteisissä veso-päivissä. Lisäksi hanketyötä edistettiin yhteisissä työpajoissa.

Lisäksi taitojen ja tietojen sekä uusien ideoiden hankkimisessa olennaista on pitää silmät auki maailmaan ja tutkittuun tietoon. Osana hanketta vierailimme Bett-messuilla Lontoossa.

Opettajia osallistui kahteen eri koulutukseen. HY+ -koulutuksen aiheena oli ’Pelillisyys koulutuksessa ja osaamisen kehittämisessä’. ’Paras ope’ -koulutukseen osallistui kuusi opettajaa. Koulutuksen antina oli uusien ideoiden lisäksi yhteistyön paraneminen opettajien välillä.

Mahdollisuuksien mukaan otimme osaa erilaisiin tapahtumiin kuten Digioppimisen areenaan, lukiopäiviin ja Tieken ’Vaikuta ja vaikutu’ -tapahtumaan. Nämä tehtiin pääosin koulun omakustanteisesti. Myös kevään 2019 itk-päiville osallistui opettajia.

Virtuaalilaseja on markkinoilla erilaisia. Ohjelmistoltaan kevyemmät lasit ovat google-lasi -tyyppisiä, joita käytetään esimerkiksi oman kännykän avulla. Järjestimme yhdessä Cloudpoint-yrityksen kanssa Google-lasien ja Google Expeditions -ohjelmiston koulutustilaisuuden, joka oli avoin Vantaan oppilaitoksille. Mukana tilaisuudessa oli myös opiskelijoita. Tämän jälkeen testasimme eri laitteita omien opettajien kanssa.

Havaitsimme jonkin verran käytettävyys- ja yhteensopivuusongelmia esimerkiksi eri kännyköiden ja silloisen Google Tour Creatorin kanssa.

Google Expedition -ohjelmiston käyttö on mahdollista myös suoraan tietokoneella. Näin ympäristöön ei pääse niin hyvin ”sisälle” mutta interaktiivisen sisällön tuottaminen onnistuu kohtalaisen helposti sekä opiskelijoilta, että opettajilta.

Varsinaiset vr-lasit hankittiin ja niihin kartoitettiin erilaisia ohjelmistoja opetuskäyttöä varten. Hyvän käyttökokemuksen saamiseksi tarvitaan tehoa tietokoneelta ja laadukkaita laseja.


Aiheeseen liittyvät artikkelit:

  • Vr-lasit eri ohjelmien testaamista
    VIRTUAALILASIKOKEILU 18.11.2019   Pelaajat: 2 aikuista, 17-vuotias tyttö ja 11-vuotias poika Kirsi Kukkola   Kokeilimme virtuaalilaseja kotona. Pisimmillään ”pelasimme” viisi tuntia yhteen menoon, useimmiten pelikerta kesti noin kaksi tuntia. Käyttö oli helppoa ja hauskaa, lisäksi se oli yhteisöllistä. Pelin seuraaminen oli lähes yhtä kivaa, kuin itse pelaaminen. Toisen onnistuessa Lue lisää…
  • Vr-laitteet, Universe Sandbox
    UNIVERSE SANDBOX 2   OPETUSKOKEILU VR-LAITTEILLA 20. ja 22.1.2020  FY01 Fysiikka luonnontieteenä ( maailmankaikkeuden suuret rakenteet)    Anne Aavamaa  Kokeilin Universe Sandbox 2 -ohjelmistoa FY01-kurssilla, jossa yksi suurempi aihealue on maailmankaikkeuden suuret ja pienet rakenteet. Toinen vaihtoehto kokeiltavaksi ohjelmaksi oli Space Engine, Lue lisää…
  • VR-laitekokeiluja eri ohjelmistoilla
    VR-laitekokeiluja eri ohjelmistoilla 26.11.2020  Anne Aavamaa  Kokeilussa olleet ohjelmistot: Tiltbrush, Blocks, Google Earth, Share Care VR  Neljä vapaaehtoista ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa pääsivät kurssin MAYS00 kurssipäätöspäivänä kokeilemaan VR-laitteiden käyttöä. Kyseisen ryhmän opiskelijat valitsin kokeiluun, koska soveltavan kurssin kurssipäätöspäivän ohjelma oli Lue lisää…
  • VR-laitteiden käyttökokeilu kuvataiteen opetuksessa
    Käytetty ohjelmisto: Kodon  Opettajat: Anne Aavamaa ja Taina Erling  VR-laitteiden käyttö/kokeilu kuviksessa (KUS06 – Rakentelu ja keramiikka -kurssi)  Kuvataiteen VR-laitekokeiluksi olimme alun perin kaavailleet Tilt Brush -ohjelmistoa, mutta ohjelmaan paremmin tutustuttuamme totesimme, että se ei ollut soveltuva Rakentelu ja keramiikka -kurssin tehtäviin. Tilt Brush -ohjelma Lue lisää…
  • Vr-laitteet liikunnassa
    Linkin pdf-tiedostossa esitellään vr-lasien käyttöä liikunnan opetuksessa.
  • VR-lasien käytöstä ENA5 -kurssilla
    Otin VR-lasit kotiini lainaan kahdeksi viikonlopuksi marraskuussa. Näiden viikonloppujen aikana opettelin asentamaan ja purkamaan laiteet ja tutustuin Steam-tiliin sekä sen sisältämiin peleihin. Tutkin erilaisia pelejä ja yritin etsiä englannin opetuskäyttöön soveltuvia VR-pelejä. Hain erityisesti sellaisia pelejä, joita Lue lisää…
  • Pelillisyys koulutuksessa ja osaamisen kehittämisessä
    HY+ Pelillisyys koulutuksessa ja osaamisen kehittämisessä Kevät 2019 Ajatuksia miten pelillisyyttä ja pelillistämistä voi hyödyntää lukiossa Pelillistäminen lukiokoulutuksessa toimii mielestäni parhaiten hyödyntämällä pelien koukuttavaa ja sosiaalista ulottuvuutta. Tämä on kannattavinta toteuttaa kurssien perusteiden hallinnan ja Lue lisää…
  • H5P:n hyödyntäminen opetuksessa
    H5P-palvelu mahdollistaa interaktiivisten ja upotettavien opetussisältöjen luomisen omaan oppimisympäristöösi, niin ITSlearningiin kuin Google Sitesille. Olen itse hyödyntänyt palvelua omilla etäkursseillani ja huomannut niiden helpottavan paljon oppiaineeseen liittyvien taitojen opettamista. Se mikä ennen piti pyrkiä selittämään mahdollisimman selkeästi sanallisessa muodossa ja antaa kuvallisia/videollisia Lue lisää…