VIRTUAALILASIKOKEILU 18.11.2019  

Pelaajat: 2 aikuista, 17-vuotias tyttö ja 11-vuotias poika 
Kirsi Kukkola  

Kokeilimme virtuaalilaseja kotona. Pisimmillään ”pelasimme” viisi tuntia yhteen menoon, useimmiten pelikerta kesti noin kaksi tuntia. Käyttö oli helppoa ja hauskaa, lisäksi se oli yhteisöllistä. Pelin seuraaminen oli lähes yhtä kivaa, kuin itse pelaaminen. Toisen onnistuessa oli itselläkin parempi motivaatio selvitä eteenpäin ja onnistua. 
 
Pahanvointioireita saimme Epic Roller Coasters vuoristoratapelissä ja Spider-Man Far From Home hämähäkkimiespelissä. Oireita voisi verrata oikeasta huvipuistosta saataviin pahoinvointioireisiin. Huono olo kesti melko pitkään, eikä pelaaminen enää huvittanut niiden jälkeen. Oireet liittyivät pelissä liikkumiseen; hämähäkkimiehen ”lentäessä” ja vuoristoratavaunun liikkuessa kiskoilla. Paha olo liittyi todennäköisesti siihen, ettei omaa liikkumista pystynyt kontrolloimaan riittävän hyvin ohjaimien avulla.   

Everyday Golf VR oli hauska urheilupeli, jossa lajia kokeilematon pääsi nopeasti mukaan golfin maailmaan. Peli antoi kaikille onnistumisen kokemuksia. Oikeasta golflyöntitekniikasta ei välttämättä tässä pelissä ollut apua – mikä oli pienoinen pettymys pelaamaan tottuneelle. Pelissä esiintyi myös ”bugeja”. Golfpalloon osuminen oli välillä raivostuttavan hankalaa.  

The Lab oli mieluisa pelipaikka, erityisesti lapsille. Pelissä pääsi taistelemaan pallonmuotoisia molekyylejä vastaan. Peli vaati taitoa ja väistelykykyä, lisäksi piti erottaa oikeat molekyylit toisistaan. Tasolta toiselle pääseminen oli yllättävän haastavaa ja siksi koukuttavaa. 

Google Earth VR innoitti meitä kaikkia matkustamaan ympäri maailmaa. Tämä on selvästi helpoiten suoraan oppitunneille vietävissä oleva ohjelma. Käsitykset esimerkiksi kaupungeista ja niiden eroista oli helppo ymmärtää virtuaalilasien avulla. Tutuiksi tulivat Rio de Janeiro, New York, Tokio, Pariisi ja Lontoo. Kaupunkien tunnelmaa, tunnettuja nähtävyyksiä ja etäisyyksiä pystyi arvioimaan uskottavasti lasien avulla. 
Google Earthia kokeilimme siten, että jokainen sai vuorollaan valita paikan missä vierailla, esim. Manchester Unitedin stadion Manchesterissa, Harry Potterin studio Lontoossa ja Vapauden patsas New Yorkissa. Tämä kehitti myös maantieteellistä hahmottamista ja suunnistustaitoja. 
Google Earth sopii hyvin maantiedon opetukseen. Tämän avulla pinnanmuodot, kaupunkien ”tunnelma” ja esimerkiksi Pariisin läpi kulkeva Seine -joki, sen koko ja muodot on helppo havainnoida lasien avulla. Muistikuva kohteesta on virtuaalilasien avulla mieleenpainuvampi verrattuna tekstin lukemiseen.  

Virtuaalilasikokeilu oli perheellemme elämys. Pohdimme, että lasien hinnalla voisimme matkustaa halvalla ja ympäristöystävällisesti kaikkialle. Pelit olivat koukuttavia mutta toisaalta pelaaminen tapahtui aina toisen henkilön seurassa. Virtuaalilaseilla pelaaminen oli sosiaalisempaa kuin mitä tavallisilla kännykkä- tai tietokonepeleillä. Pettymyksekseni terveystietoon kaavailemani ohjelmat olivat vaikeakäyttöisiä.