Lukuvuoden 1516 aikana koottiin oppiaineittain kannustavan arvioinnin tapoja tai menetelmiä.
Psykologia ja katsomusaineet
- Luotiin itsearviointilomake ryhmä- ja yksilötyöskentelylle
- Kahdenkeskinen kannustava ja kehittävä palaute prosessiesseestä
- Arvostelun sijaan yritämme arvostaa opiskelijoiden aikaansaannoksia. Palautekeskustelua, jossa toteamisen sijaan kysytään.
- Kirjeen kirjoittaminen opettajalle, jossa reflektoidaan tunnelmia, oppimista, ryhmädynamiikkaa
- Kannustava arviointi tapahtuu meillä suullisesti.
Historia ja yhteiskuntaoppi
- Fronteriin palautettujen tehtävien kommentointi sanallisesti
- Kurssin jälkeen itsearviointilomake, jossa myös motivaatioon ja omaan onnistumiseen liittyviä kohtia
- Suullista palautetta on enemmän => vaikea muuntaa sähköiseksi
- Kysymyksenasetteluun keskittyminen ja keskusteluprosessin jatkaminen.
Kuvataide
- opiskelijat tekevät prosessivihkoa koko kurssin ajan, tämä sisältää opiskelijan itsearviointia
- ope antaa säännöllisesti kannustavaa palautetta opiskelijoiden töistä ja työskentelystä
- vertaisarviointi – opiskelijat arvioivat positiivisessa hengessä toistensa tuotoksia tarralapuille, jotka liimataan arvioitavan työn viereen
- koepäivänä ope käy jokaisen opiskelijan kanssa lyhyen arviointikeskustelun kurssitöistä, työskentelystä ja kurssin hyvistä ja huonoista puolista, opiskelijan ääni pääsee kuuluviin, samalla opiskelijat palauttavat kurssityöt
Englanti
- wilman tuntimerkinnät (esim. ’osallistuu aktiivisesti tuntityöskentelyyn’, ’kehitystä parempaan tapahtunut’)
- kannustavat wilma-viestit yksittäisille opiskelijoille tai koko ryhmälle
- sanallinen arviointi wilmassa numeroarvioinnin lisäksi
- Fronterin kommentti-työkalun käyttö
- palautteen antaminen kokeista sähköisessä koeympäristössä
- portfoliotyöskentelyä, vertaisarviointi ja itsearviointi käytössä. Myös ryhmien kanssa suulliset palautekeskustelut työskentelystä koeviikolla. Oman työskentelyn reflektointi sähköiseen palautelomakkeeseen joko Fronterissa tai OneDriven lomakkeella.
Pyrimme kehittämään seuraavia osa-alueita:
- itse- ja vertaisarviointi
- opiskelijan ja opettajan väliset keskustelut
Espanja
- wilman tuntimerkinnät (esim. ’osallistuu aktiivisesti tuntityöskentelyyn’, ’kehitystä parempaan tapahtunut’)
- kannustavat wilma-viestit yksittäisille opiskelijoille tai koko ryhmälle
- sanallinen arviointi wilmassa numeroarvioinnin lisäksi
Fronterin kommentti-työkalun käyttöRuotsi- kannustavaa palautetta kirjallisista töistä ja sanakokeista
- myönteistä suullista palautetta kurssin aikana tuntityöskentelystä
- palautelomake kurssista ja oman työskentelyn reflektointi (rub4)
- sähköinen koe Fronterissa > suora ja välitön palaute koetehtävistä (rub4)
- vertaisarviointia kirjallisista töistä (rub5)
- etäkursseilla palaute annetaan sähköisesti Fronterin työkaluilla (esim. kommenttiruutu)
Matematiikka, fysiikka, kemia
- etälukiossa palautettavissa tehtävissä annetaan palautetta opiskelijan tekemästä työstä sähköisesti. Korjataan esimerkiksi tehtävä Notebookilla. Parannusehdotuksia ja positiivisia kommentteja laitetaan tehtäviin.
- etälukio AC-tunnilla palautetta yleisestä hyvästä toiminnasta
- wilmaan positiivisia merkintöjä (esim. ”Selvää kehitystä”)
- palautekeskustelu esimerkiksi välikokeen palauttamisen yhteydessä
- suullista palautetta oppitunnilla
- kokeissa palautetta sanallisesti
- google-forms tms. kysely kursseille. Selvitetään millaisina opiskelijat näkevät omat taitonsa olevan soveltaen Bloomin taksonomiaa.
- kurssikohtaisesti esim. puolessa välissä kurssia
- tavoitteena kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja
- tuloksia käytetään pohjana esim. palautekeskustelussa kurssin aikana
S2
- opiskelijat arvioivat omaa ja ryhmäläisten työpanosta yhteisessä projektissa (kirjallinen lomake), myös keskustelua projektista, työmäärästä ja kysymyksistä opettajan kanssa
- opiskelijat arvioivat itse oman luetun ymmärtämisen kokeensa (arviointi tehdään tablettien ja Fronterin testityökalun avulla)
- prosessikirjoitelma: vertaispalautetta ja myös opettajan antama palaute, arvosana tulee prosessista
- tunnilla paljon kannustavaa arviointia suullisesti
Terveystieto
- yksilö- ja ryhmätöiden vertaisarviointia
- prosessiesseen kirjottaminen ja parantaminen annetun palautteen jälkeen
- henkilökohtaisempi palaute ja arviointi kurssien aikana
Musiikki
- kurssin aikana sanallista, kannustavaa palautetta koko ryhmälle ja yksittäin tunneilla
- lyhyt palautekeskustelu ryhmittäin tai yksitellen kurssin lopussa
- itsearviointi- ja palautelomake kurssin lopuksi –> teen yhteenvedon kurssipalaute-tuokiolle
- voisi kokeilla sähköistä palautelomaketta?