”Kurssi oli aivan uusi kokemus – mutta mahtava!” Näillä sanoilla kuvasi eräs etälukiolainen tunnelmiaan opettajalle heti kurssikokeen jälkeen. Hän oli juuri saanut loppuun etälukion ensimmäisen kokonaan virtuaalisen äidinkielen ja kirjallisuuden kurssin. Opettaja oli samaa mieltä: kurssi oli toki kokemuksena hieman erilainen, mutta onnistunut olo jäi kyllä puolin ja toisin.

Sotunki-saari Second Life -virtuaalimaailmassa: etualalla amfiteatteri, Propagandapalatsi (oik.) ja Retoriikkakoulu (takana vas.).

Sotungin etälukiossa on hyödynnetty Second Life -virtuaalimaailmaa vuodesta 2009, ja syksyllä 2016 järjestettiin ensimmäinen kokonaan virtuaalinen äidinkielen ja kirjallisuuden kurssi. Etälukiolaiset tutustuivat kielen ja kuvan vaikutuskeinoihin ewÄI3-kurssilla, jossa niin kurssitehtävät kuin kurssikoekin olivat tarjolla ainoastaan virtuaalimaailmassa. Etälukiolainen Sari Salonen oli tyytyväinen kurssiin ja myös erilaiseen kurssikokeeseen: ”Virtuaalikurssi oli visuaalisempi kuin tavallinen kurssi, virtuaalimaailma oli hauska ja värikäs. Koe oli näppärä suorittaa Second Lifessä.”

Opettajalle suurin osa kurssin työmäärästä olikin tehty jo ennen kurssin alkua, sillä kurssin suunnittelu alkoi luokkahuoneiden rakentamisesta virtuaalimaailmaan: Sotunki-saaren keskustaan tuli uusi sinivalkoinen rakennus, Retoriikkakoulu, joka oli koko kurssin keskus, ja Sotunki-saaren taivaalle tuli lisäksi kaksi leijuvaa puutarhaa. Muut rakennukset olivat saarella jo valmiina. Lisäksi opettaja teki kurssille omat oppimateriaalinsa: oppikirjojakin sai toki kurssilla käyttää, jos halusi.

Opiskelijat aloittivat kurssin luomalla itselleen avatarin ja teleporttasivat Sotunki-saarelle. Melkein kaikissa kurssitehtävissä on jonkinlainen pelillinen osuus, joko testirata, aarteenmetsästysrata tai seikkailurata, jossa opiskelijat joko testasivat taitotasoaan, kertasivat retorisia keinoja tai oppivat lisää propagandasta ja vaikuttamisesta. Kurssin jälkeen pidetyssä mielipidekyselyssä juuri pelillisyys sai kiitosta opiskelijoilta, sillä tehtäväratojen asiat olivat jääneet hyvin mieleen, ja aarteenmetsästysrata oli auttanut hankalien käsitteiden hahmottamisessa ja muistamisessa. ”Kysymyssarjat vahvistivat oppimista”, totesi Sari Salonen, joka oli kokenut seikkailuradat hauskoiksi ja hyödyllisiksi. Osa etäopiskelijoista kertoi ottaneensa jopa lapsensa mukaan seikkailuradoille, jolloin argumentaatioasioita oli opittu vähän koko perheen voimin.

Propagandaseikkailurata Marsissa: Masa Marsilainen ja muut propagandatoimiston työntekijät ohjaavat opiskelijaa propaganda-asioissa ja samalla opiskelija pääsee seikkailemaan labyrintissa, kiipeämään tähtispiraalin huipulle ja pelaamaan Marsilaista räpyläpalloa. Oikeat vastaukset vievät opiskelijan taivastaso kerrallaan lähemmäksi Maa-planeettaa, jonne ystävälliset marsilaiset lopulta opiskelijan ilmasiltaa myöten palauttavat.

 Äidinkielen virtuaaliselle kurssille tilattiin ammattiskriptaajalta myös hud, joka mahdollisti pelillisyyden testiradoilla. Äidinkielen hudiin tulivat kaikki testiratojen kysymykset ja niillä kerätyt pisteet. Hud myös lähetti opiskelijoiden pistetulokset automaattisesti opettajan sähköpostiin. Hudiin kuuluivat kirjekuori, josta tehtävät tulivat näkyviin, pistelaskuri ja kysymysmerkki-teleportteri, jota klikkaamalla pääsi teleporttaamaan kurssin eri luokkahuoneisiin. Opettajan osuudeksi hudin luomisessa jäi kysymysten tekeminen ja hudin ulkoasun suunnittelu.

Kurssille osallistunut Joanna Theocharous koki uuden tavan opiskella varsin mielekkääksi: ”Second Life -kurssilla pääsi ’sukeltamaan’ aiheen sisään omalla avatarilla. Kirjasta lukemisen sijaan sai lukea materiaaleja esimerkiksi hauskojen rakennusten seiniltä tai seikkailuradoilta. Materiaalien visuaalisuus auttoi oppimaan paremmin. Tehtävien palauttaminen onnistui myös kätevästi suoraan Second Lifessä tai Fronterissa.”

Kurssiin kuului paljon haastaviakin asioita opittaviksi, mutta kurssilaisten mukaan visuaalinen ympäristö ja tekemällä oppiminen auttoivat muistamaan niin keskeisiä asioita kuin yksityiskohtiakin. ”Käsitteiden muistaminen on tuntunut vaikealta, mutta esimerkiksi Retoriikan puutarha auttoi selvästi niiden muistamisessa”, Joanna Theocharous jatkaa. Nimettömänä pysyttelevä etälukiolainen kommentoi omaa oppimistaan: ”Virtuaalikurssi tuntui ehkä vielä hitusen itsenäisemmältä kuin tavallinen etäkurssi, ja jotkut tehtävät olivat kurssikirjojen tehtäviin nähden erilaisia. Koe oppineeni tehokkaammin, kun pääsi ihan uudella tavalla itse tekemään ja kokemaan. Minun oppimistani auttoi virtuaalimaailman visuaalisuus.”


Opiskelijoita Retoriikkakoululla

Etälukiolaiset lähtivät virtuaalimaailmaan opettajan näkökulmasta hämmästyttävänkin ennakkoluulottomasti ja rohkeasti. Tietoteknisiä ongelmia ei isommin tullut vastaan, ja kurssin vetäminen oli kokemuksena pitkälti täysin samanlainen kuin minkä tahansa etäkurssin vetäminen. Kun kurssi materiaaleineen oli valmis, sen vetäminen ei vaatinut opettajalta normaalia isompaa työmäärää ja hyvänä puolena oli sekin, että opiskelijoita tuli tavattua enemmän kuin tavallisella etäkurssilla.

Sari Salosen mukaan virtuaalimaailman käyttäminen oli suhteellisen helppoa, vaikka tietotekniikka välillä aiheuttikin omia haasteitaan: ”Koska en ollut käyttänyt Second Life -maailmaa aiemmin, niin alkuvalmistelut veivät hieman aikaa. Softan lataaminen, hahmon tekeminen ja maailmassa liikkuminen vaativat hieman työtä ja tutustumista.” Alun haasteiden jälkeen kurssilaiset kertoivat kuitenkin päässeensä hyvin vauhtiin. Nimettömänä haastateltu etälukiolainen koki suurimmaksi haasteeksi virtuaalimaailman selainpohjaisuuden: ”Toisinaan tietokoneen oli vaikea pyörittää Second Lifea ja ohjelma välillä tökki sen takia. Virtuaalimaailma oli kuitenkin todella havainnollinen oppimisympäristö, tuli enemmän sellaista itse tekemisen ja osallistumisen tuntua kuin yleensä kursseilla.” Joanna Theocharous oli tästä samaa mieltä: ”Second Life saattoi joskus toimia hitaasti, mutta muuten se on loistava työkalu oppimiseen.

Opiskelijoita ja opettaja Propagandapalatsissa: tänään aiheenamme propaganda, manipulointi ja mainonta

Kurssin opettaja oli hyvin tyytyväinen oppimistuloksiin kurssin aikana ja myös sen jälkeen: kaikki olivat oppineet argumentaatioanalyysin tekemisen ja teoriakokeista tuli selvästi parempia arvosanoja kuin yleensä. Termit olivat jääneet kurssilaisten mieleen ja retoriset keinot olivat tavallista paremmin hallussa. Virtuaalimaailma oli opettajan näkökulmasta vallan toimiva ja tehokas paikka opettaa. Virtuaalimaailman käyttö aktivoi opiskelijaa: siellä opitaan itse näkemällä, tekemällä ja kokemalla. Oma toiminta on niin vahvasti kaiken keskiössä, että passiiviseksi jättäytyminen on käytännössä mahdotonta. Lisäksi virtuaalimaailmassa on mahdollista tehdä toiminnasta hauskaa – siellä voi seikkailla, teorian voi laittaa sarjakuviksi ja retorisista keinoista voi tehdä vaikkapa aarteenmetsästysradan. Oppimiskokemuksen saa muutettua varsin pienillä keinoilla monipuolisemmaksi, ja parhaimmillaan oppiminen on hyvin hauskaa.


Opettaja valvoo koetta virtuaalimaailmassa

Opettajalle kurssin järjestäminen oli hyödyllistä siksikin, että siinä tuli opittua paljon: 3D-rakentaminen on hyvä keino kasvattaa omia tvt-taitoja ja toki opettajalle tekee itselleen välillä hyvää katsoa tuttua opetettavaa asiaa aivan eri näkökulmista, kun miettii, miten jonkin asian voisi virtuaalisesti opettaa. Virtuaalimaailma tarjoaa opettajalle myös tilaisuuden olla luova ja inspiroi etsimään uudenlaisia ratkaisuja.


Kolme etäopiskelijaa Retoriikkakoululla tekemässä kurssikoetta

Kun opiskelijoilta kysyttiin, lähtisivätkö he uudelleenkin kokonaan virtuaaliselle kurssille, suurin osa vastasi kyllä. ”Voisin lähteä uudelleen, sillä kokemus oli positiivinen”, totesi Sari Salonen. Samoilla linjoilla oli myös Joanna Theocharous: ”Lähtisin uudestaan virtuaaliselle kurssille, se tekee oppimisesta mieleistä ja hauskaa. Suosittelen.” Kolmas haastatelluista, nimettömänä pysytellyt etälukiolainen, lähtisi virtuaalimaailmaan hänkin: ”Lähtisin uudelleen virtuaaliselle kurssille, sillä pidin kurssista ja on virkistävää opiskella vähän eri tavoilla kuin yleensä. Koin oppineeni asioita helpommin, tavallaan kuin itsestään.”

Lisätietoja
http://www.etalukio.fi > Second Life
http://www.sotunki.fi Koulun kotisivut
http://www.sotunginluuta.fi Hankkeen sivut

Heidi Heikkilä, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, heidi.heikkila@eduvantaa.fi
Jukka Karvinen, hankekoordinaattori jukka.karvinen@eduvantaa.fi
Esa Partanen, rehtori, esa.partanen@vantaa.fi

Kategoriat: secondlife