Veso-päivässä kerättiin aineryhmien ajatuksia seuraavista teemoista:
- Miten uuden opetussuunnitelman mukaiset kurssit ovat uusineet työtapoja?
- Mitä haasteita olette huomanneet?
- Onko hyviä ideoita jatkokehitykseen?
Vieraat kielet(EN, VE ESP)
- ykkökurssilla pidetään henkilökohtainen palautekeskustelu kurssipäätöspäivänä
- monipuoliset näytöt (suullinen, kirjallinen, testi, ym. )
- uutena: selvemmin ilmaistaan kurssin tavoitteet opiskelijoille, ”tämän kurssin jälkeen hallitset..”
- diagnosoivat testit alkuun, lähtötaso selville, opiskelijan motivaation kehittäminen,
Haasteet:
- palautekeskustelujen aikatauluttaminen haastavaa, opiskelija joutuu odottamaan vuoroaan
- yksi ratkaisumalli voisi olla se, että kaikki tulevat kouluun 8:45 ja palautekeskusteluiden aikana muut opiskelijat harjoittelevat kurssin asioita opintopiireissä
- taitotasoerot ovat suuret
Kotimaiset kielet (ÄI, RU)
- palautekeskustelu voisi olla puolivälissä kurssia -> antaa mahdollisuuden vielä kehittää työtapoja kurssin aikana
- itsearvioinnissa käytetään samaa lappua alussa, kurssin puolivälissä ja lopuksi opiskelija saa sen itselleen (työtavat, oman osaamisen arviointi)
- sanakokeet sekä perinteisesti, että opiskelija osoittaa haluamallaan tavalla osaavansa sanaston esimerkiksi suunnittelemalla laulun tai runon, jossa käyttää sanastoa
- suullinen koe, ehkä ryhmäkeskustelu, ”oikean elämän tehtävät”
- ”punainen tuoli” istutaan, kunnes osataan 10 sanaa, muut arvioivat itse millä tasolla on tuolilla istuvaan verrattuna
- ÄI, sähköisten materiaalien kokemuksia
- monipuolisia tehtäviä, kertaavat tehtävät, itsetarkistavat käteviä
- uutena asiana on kuunnella kappale, vastataan kysymyksiin
- aineet myös sähköiseen ympäristöön
- suunnitelmat ja muistiinpanot käsinkirjoitusta suositellaan
- ÄI arviointi
- esseen palautus henkilökohtaisesti, abeilla myös luonteva keskustelu yo-tavoitteista
- itsearviointilomake täytetään kurssin loppuvaiheessa
- vertaispalaute blogeista
- välittäminen, uteliaisuus, kiinnostus
- mitkä mahdollistavat edelliset, mitkä tuhoavat
- reflektio kurssin keskellä, ”kirjoita opelle kirje”, ”lähetä opettajalle video”, eri tapoja käytetään
- vapaus käyttää erilaisia tapoja näyttää osaamisensa
- vauhtirata niille, jotka tarvitsevat suunnan ”rakenna talo”, vapaus voi ahdistaa
- suulliset kokeet ryhmän kanssa
- Matikistit
- ykköskurssi hyvin tiivis
- miten arvioinnissa voidaan luoda ympäristö, jotta ”hyvät” haastaisivat itseään enemmän
- arviointikeskustelu välikokeen tms. yhteydessä ja kurssin lopussa
- pisteitys esim. oma tuntitoiminta 0-2p,
- kolme erilaista MAY-kurssin arviointitapaa
- taito- ja taideaineet
- jatkuvaa arviointia
- opiskelijat kokoavat työnsä sähköiseen portfolioon
- opiskelijat kokoavat työnsä valmiille powerpoint-pohjalle, mukana itseisarviointi ja vertaisarviointi, huoltajan/pikkuveljen/tms. palaute
- opiskelija joutuu kysymään neuvoa
- 10 min arviointikeskustelu
- opinto-ohjaus
- minuutin esittelyvideo – sähköinen rekrytointi