Lukuvuoden 1516 aikana koottiin oppiaineittain kannustavan arvioinnin tapoja tai menetelmiä.

Psykologia ja katsomusaineet

  • Luotiin itsearviointilomake ryhmä- ja yksilötyöskentelylle
  • Kahdenkeskinen kannustava ja kehittävä palaute prosessiesseestä
  • Arvostelun sijaan yritämme arvostaa opiskelijoiden aikaansaannoksia. Palautekeskustelua, jossa toteamisen sijaan kysytään.
  • Kirjeen kirjoittaminen opettajalle, jossa reflektoidaan tunnelmia, oppimista, ryhmädynamiikkaa
  • Kannustava arviointi tapahtuu meillä suullisesti.

Historia ja yhteiskuntaoppi

  • Fronteriin palautettujen tehtävien kommentointi sanallisesti
  • Kurssin jälkeen itsearviointilomake, jossa myös motivaatioon ja omaan onnistumiseen liittyviä kohtia
  • Suullista palautetta on enemmän => vaikea muuntaa sähköiseksi
  • Kysymyksenasetteluun keskittyminen ja keskusteluprosessin jatkaminen.

Kuvataide

  • opiskelijat tekevät prosessivihkoa koko kurssin ajan, tämä sisältää opiskelijan itsearviointia
  • ope antaa säännöllisesti kannustavaa palautetta opiskelijoiden töistä ja työskentelystä
  • vertaisarviointi – opiskelijat arvioivat positiivisessa hengessä toistensa tuotoksia tarralapuille, jotka liimataan arvioitavan työn viereen
  • koepäivänä ope käy jokaisen opiskelijan kanssa lyhyen arviointikeskustelun kurssitöistä, työskentelystä ja kurssin hyvistä ja huonoista puolista, opiskelijan ääni pääsee kuuluviin, samalla opiskelijat palauttavat kurssityöt

Englanti

  • wilman tuntimerkinnät (esim. ’osallistuu aktiivisesti tuntityöskentelyyn’, ’kehitystä parempaan tapahtunut’)
  • kannustavat wilma-viestit yksittäisille opiskelijoille tai koko ryhmälle
  • sanallinen arviointi wilmassa numeroarvioinnin lisäksi
  • Fronterin kommentti-työkalun käyttö
  • palautteen antaminen kokeista sähköisessä koeympäristössä
  • portfoliotyöskentelyä, vertaisarviointi ja itsearviointi käytössä. Myös ryhmien kanssa suulliset palautekeskustelut työskentelystä koeviikolla. Oman työskentelyn reflektointi sähköiseen palautelomakkeeseen joko Fronterissa tai OneDriven lomakkeella.

Pyrimme kehittämään seuraavia osa-alueita:

  • itse- ja vertaisarviointi
  • opiskelijan ja opettajan väliset keskustelut

Espanja

  • wilman tuntimerkinnät (esim. ’osallistuu aktiivisesti tuntityöskentelyyn’, ’kehitystä parempaan tapahtunut’)
  • kannustavat wilma-viestit yksittäisille opiskelijoille tai koko ryhmälle
  • sanallinen arviointi wilmassa numeroarvioinnin lisäksi
    Fronterin kommentti-työkalun käyttöRuotsi

    • kannustavaa palautetta kirjallisista töistä ja sanakokeista
    • myönteistä suullista palautetta kurssin aikana tuntityöskentelystä
    • palautelomake kurssista ja oman työskentelyn reflektointi (rub4)
    • sähköinen koe Fronterissa > suora ja välitön palaute koetehtävistä (rub4)
    • vertaisarviointia kirjallisista töistä (rub5)
    • etäkursseilla palaute annetaan sähköisesti Fronterin työkaluilla (esim. kommenttiruutu)

    Matematiikka, fysiikka, kemia

    • etälukiossa palautettavissa tehtävissä annetaan palautetta opiskelijan tekemästä työstä sähköisesti. Korjataan esimerkiksi tehtävä Notebookilla. Parannusehdotuksia ja positiivisia kommentteja laitetaan tehtäviin.
    • etälukio AC-tunnilla palautetta yleisestä hyvästä toiminnasta
    • wilmaan positiivisia merkintöjä (esim. ”Selvää kehitystä”)
    • palautekeskustelu esimerkiksi välikokeen palauttamisen yhteydessä
    • suullista palautetta oppitunnilla
    • kokeissa palautetta sanallisesti
    • google-forms tms. kysely kursseille. Selvitetään millaisina opiskelijat näkevät omat taitonsa olevan soveltaen Bloomin taksonomiaa.
      • kurssikohtaisesti esim. puolessa välissä kurssia
      • tavoitteena kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja
      • tuloksia käytetään pohjana esim. palautekeskustelussa kurssin aikana

    S2

    • opiskelijat arvioivat omaa ja ryhmäläisten työpanosta yhteisessä projektissa (kirjallinen lomake), myös keskustelua projektista, työmäärästä ja kysymyksistä opettajan kanssa
    • opiskelijat arvioivat itse oman luetun ymmärtämisen kokeensa (arviointi tehdään tablettien ja Fronterin testityökalun avulla)
    • prosessikirjoitelma: vertaispalautetta ja myös opettajan antama palaute, arvosana tulee prosessista
    • tunnilla paljon kannustavaa arviointia suullisesti

    Terveystieto

    • yksilö- ja ryhmätöiden vertaisarviointia
    • prosessiesseen kirjottaminen ja parantaminen annetun palautteen jälkeen
    • henkilökohtaisempi palaute ja arviointi kurssien aikana

    Musiikki

    • kurssin aikana sanallista, kannustavaa palautetta koko ryhmälle ja yksittäin tunneilla
    • lyhyt palautekeskustelu ryhmittäin tai yksitellen kurssin lopussa
    • itsearviointi- ja palautelomake kurssin lopuksi –> teen yhteenvedon kurssipalaute-tuokiolle
    • voisi kokeilla sähköistä palautelomaketta?
Kategoriat: Arviointi