Veso-päivässä kerättiin aineryhmien ajatuksia seuraavista teemoista:painopisteet_arviointi

  • Miten uuden opetussuunnitelman mukaiset kurssit ovat uusineet työtapoja?
  • Mitä haasteita olette huomanneet?
  • Onko hyviä ideoita jatkokehitykseen?

Vieraat kielet(EN, VE ESP)

  • ykkökurssilla pidetään henkilökohtainen palautekeskustelu kurssipäätöspäivänä
  • monipuoliset näytöt (suullinen, kirjallinen, testi, ym. )
  • uutena: selvemmin ilmaistaan kurssin tavoitteet opiskelijoille, ”tämän kurssin jälkeen hallitset..”
  • diagnosoivat testit alkuun, lähtötaso selville, opiskelijan motivaation kehittäminen,

Haasteet:

  • palautekeskustelujen aikatauluttaminen haastavaa, opiskelija joutuu odottamaan vuoroaan
  • yksi ratkaisumalli voisi olla se, että kaikki tulevat kouluun 8:45 ja palautekeskusteluiden aikana muut opiskelijat harjoittelevat kurssin asioita opintopiireissä
  • taitotasoerot ovat suuret

Kotimaiset kielet (ÄI, RU)

  • palautekeskustelu voisi olla puolivälissä kurssia -> antaa mahdollisuuden vielä kehittää työtapoja kurssin aikana
  • itsearvioinnissa käytetään samaa lappua alussa, kurssin puolivälissä ja lopuksi opiskelija saa sen itselleen (työtavat, oman osaamisen arviointi)
  • sanakokeet sekä perinteisesti, että opiskelija osoittaa haluamallaan tavalla osaavansa sanaston esimerkiksi suunnittelemalla laulun tai runon, jossa käyttää sanastoa
  • suullinen koe, ehkä ryhmäkeskustelu, ”oikean elämän tehtävät”
  • ”punainen tuoli” istutaan, kunnes osataan 10 sanaa, muut arvioivat itse millä tasolla on tuolilla istuvaan verrattuna
  • ÄI, sähköisten materiaalien kokemuksia
    • monipuolisia tehtäviä, kertaavat tehtävät, itsetarkistavat käteviä
    • uutena asiana on kuunnella kappale, vastataan kysymyksiin
    • aineet myös sähköiseen ympäristöön
    • suunnitelmat ja muistiinpanot käsinkirjoitusta suositellaan
  • ÄI arviointi
    • esseen palautus henkilökohtaisesti, abeilla myös luonteva keskustelu yo-tavoitteista
    • itsearviointilomake täytetään kurssin loppuvaiheessa
    • vertaispalaute blogeista

ReaaliaineetWIN_20160903_11_36_06_Pro

  • välittäminen, uteliaisuus, kiinnostus
  • mitkä mahdollistavat edelliset, mitkä tuhoavat
  • reflektio kurssin keskellä, ”kirjoita opelle kirje”, ”lähetä opettajalle video”, eri tapoja käytetään
  • vapaus käyttää erilaisia tapoja näyttää osaamisensa
  • vauhtirata niille, jotka tarvitsevat suunnan ”rakenna talo”, vapaus voi ahdistaa
  • suulliset kokeet ryhmän kanssa
  • Matikistit
    • ykköskurssi hyvin tiivis
    • miten arvioinnissa voidaan luoda ympäristö, jotta ”hyvät” haastaisivat itseään enemmän
    • arviointikeskustelu välikokeen tms. yhteydessä ja kurssin lopussa
    • pisteitys esim. oma tuntitoiminta 0-2p,
    • kolme erilaista MAY-kurssin arviointitapaa
  • taito- ja taideaineet
    • jatkuvaa arviointia
    • opiskelijat kokoavat työnsä sähköiseen portfolioon
      • opiskelijat kokoavat työnsä valmiille powerpoint-pohjalle, mukana itseisarviointi ja vertaisarviointi, huoltajan/pikkuveljen/tms. palaute
      • opiskelija joutuu kysymään neuvoa
      • 10 min arviointikeskustelu
    • opinto-ohjaus
      • minuutin esittelyvideo – sähköinen rekrytointi